Ostatnie posty na blogu

Facebook

LinkedIn

Twitter

Copyright 2016 Kosmal & Kwiatkowski.
All Rights Reserved.

8:00 - 18:00

Godziny otwarcia kancelarii

22 11 99 047

Zadzwoń do nas!

Facebook

Linkedin

Twitter

Szukaj
Artykuły
 
Doradztwo strategiczne kluczem do sukcesu firmy

Doradztwo strategiczne kluczem do sukcesu firmy

Każdego roku amerykańskie firmy wydają na doradztwo strategiczne niebagatelną sumę ok. 2,5 mld USD. To mniej więcej tyle co 0,5% rocznego PKB Polski. Dlaczego przedsiębiorstwa duże i mniejsze płacą ogromne pieniądze w dobie wydawałoby się powszechnego dostępu do informacji? Jest przecież: Google, Wikipedia i cała masa innych serwisów oferujących darmowe dane. W dzisiejszym blogu postaram się odpowiedzieć na to pytanie.

Informacja i jej znaczenie dla strategii i modelu działania

Przedsiębiorca codziennie bombardowany jest potężną dawką informacji o różnym charakterze – ekonomicznym, politycznym, społeczno-kulturalnym, technologicznym, etc.. Stopy procentowe wzrosły o 25 punktów, PKB poniżej oczekiwań, produkcja przemysłowa na niezmienionym poziomie, samochody autonomiczne wyjeżdżają na ulicę, itd. Jak prowadząc wymagający biznes po pierwsze znaleźć czas żeby zapoznać się z tymi wszystkimi informacjami. Po drugie jak wyciągnąć z nich właściwe wnioski. Odpowiedź jest prosta: jest to niemożliwe. To co można zrobić to skupić się na dobrze wyselekcjonowanym wycinku informacji sprofilowanym pod kątem naszej firmy, produktów/usług, oraz konkurencji. Można to zrobić na kilka sposobów. Skorzystać z wyspecjalizowanych firm, które skanują wszelkiego rodzaju media pod kątem słów i informacji kluczowych a następnie przesyłają nam dzienny lub tygodniowy briefing. Można również wyznaczyć osobę w firmie, która taką pracę będzie dla nas wykonywać. I wreszcie można samemu wybrać sobie jeden lub kilka serwisów branżowych i na bieżąco śledzić pojawiąjące się tam informacje. (Dla firm z obszaru nowych technologii dla konsumentów może to być np. www.engadget.com, zaś dla firm budowlanych, inżynieryjnych i energetycznych www.wnp.pl).

Rozwiązania takie mają kilka zasadniczych korzyści: systematyzują proces pozyskiwania informacji kluczowych dla naszej firmy. Pozwalają też oszczędzić czas, którego przedsiębiorcy mają zawsze zbyt mało.

Po co szukać wsparcia u doradcy?

Nic nie jest jednak w stanie zastąpić cyklicznego przeglądu firmy, rynku, konkurencji i trendów dokonanego przy wsparciu zewnętrznego doradcy strategicznego. Wiele firm boleśnie przekonało się o tym co się może stać jeżeli w porę nie przedefiniują swojego modelu biznesowego jak np.: Kodak, Nokia czy też Yahoo. Wielu również udało się uniknąć degradacji, a wręcz przeciwnie, poprzez podjęcie odpowiednich decyzji we właściwym czasie znaleźć się daleko z przodu przed konkurencją. Spójrzmy chociażby na firmę Netflix, która z firmy zajmującej się wysyłkowym wypożyczaniem DVD przekształciła się w firmę świadczącą usługi streamingu programów telewizyjnych a ostatnio również samodzielnego twórcy content,u. Inny przykład to firma PayPal – globalny dostawca systemów płatności obecny na większości platform handlowych. Mało kto wie, ale PayPal zaczynał jako firma kryptograficzna, która następnie ewoluowała w stronę usług przesyłu pieniędzy za pośrednictwem palmtopów.

Rola doradcy strategicznego

Nikt oczywiście nie twierdzi, że to doradcy strategiczni odpowiadają za sukces firmy. Są oni jedynie katalizatorem zmian, odpowiednim narzędziem w rękach firm i przedsiębiorców. Jednak to przedsiębiorca musi stwierdzić w którym momencie sięgnąć po wsparcie doradcy strategicznego. Czasami wystarczą drobne sygnały aby wychwycić, że w firmie potrzeba jest świeżego spojrzenia. Mogą to być rosnące koszty, które zaczynają zabijać marżę, stagnacja sprzedaży w sytuacji kiedy konkurencja generuje spore wzrosty, czy też rosnąca liczba zwrotów i reklamacji.

Dobry doradca strategiczny powinien w pierwszej kolejności zapoznać się z firmą, jej potencjałem, know-how, wiedzą którą posiadają menadżerowie i kluczowi pracownicy. Dopiero zebranie tych informacji i konfrontacja ich z konkurencją, rynkiem i szeroką gospodarką pozwala no formułowanie wniosków i rekomendacji. Należy podchodzić z dystansem do doradztwa, które opiera się na narzucaniu gotowych rozwiązań bez uwzględnienia tego co się dzieje w firmie.

Ostateczne decyzja leży oczywiście w gestii właścicieli/zarządu, jednak uzbrojenie się w wiedzę pochodzącą z zewnątrz pozwala w sposób chłodny i wyważony spojrzeć na firmę i jej dalszą strategiczną wizję działania.

Podsumowanie

Tak więc racjonalny przedsiębiorca powinien:

  • na bieżąco śledzić sytuację na rynku, na którym działa,
  • najlepiej robić to w sposób systematyczny i uporządkowany,
  • starać się wyłapywać wczesne sygnały świadczące o tym, że spółka nie idzie we właściwym kierunku,
  • sięgać po wsparcie doradców strategicznych, którzy pomogą mu spojrzeć na przedsiębiorstwo z innej perspektywy.

No i najważniejsze jest to aby pamiętać o tym, że doradca strategiczny jest tylko pomocnikiem w zrozumieniu otaczającej nasz rzeczywistości biznesowej. Ostatecznie decyzja spoczywa na barkach przedsiębiorcy, ale dobrze jest żeby była to decyzja oparta na racjonalnych przesłankach.

mm
Robert Kosmal

Doradca finansowy z 15-letnim doświadczeniem w zarządzaniu finansami, pozyskiwaniu finansowania i inwestorów oraz restrukturyzacji. Ma na koncie pracę przy międzynarodowych, bardzo złożonych projektach restrukturyzacyjnych.